اینستاگرام www.https://papillon-kids.com/ www.https://t.me/papillonkindergarten

 

مهد کودک و پیش دبستانی تخصصی دو زبانه

فضاهای باز و سرپوشیده با مساحت استاندارد

اتاق جذب و پلی گراند (Play Ground)

پلی گراند فضای سرپوشیده با سرسره طبقاتی

آموزش زبان های خارجی

دوره ها و کلاس های خلاقیت

اتاق رنگ و کارگاه سفالگری

آموزش موسیقی (ارف)

سالن غذاخوری مجزا

سرویس های بهداشتی کودکانه

سالن جشن و تولد

سالن اسکیت و ژیمناستیک

انتخاب مهد کودک

 

فرستادن کودک به مهد کودک یکی از مراحل برجسته و به یادماندنی زندگی خانواده است. والدین از این به بعد، کودکشان را در دنیای بزرگتری شرکت می دهند و به این می اندیشند که او چگونه افکار و ایده ها، باورها و ارزش های خانوادگی را منعکس می کند. به علاوه از خود می پرسند که آیا او در امر آموزش موفق خواهد بود؟ آیا او خواهد توانست به راحتی با کودکان دیگر دوست شود؟ آیا از رفتن به مهد کودک راضی و خوشحال خواهد بود؟

مسلماً والدین میل دارند مهدکودکی را بیابند که کودکشان در آنجا رشد کند و موفق شود، اما چگونه می توانند محلی را بیابند که برای کودک خردسال، هم چالش برانگیز و هم پرورش دهنده باشد. ویژگی های مهم یک برنامه آموزشی خوب و مناسب چیست؟ این مقاله پاسخ هایی را برای این پرسش های مهم در اختیار شما قرار می دهد.

 

وظیفه مهد کودک

والدین باید درباره اهداف آموزشی مهد کودک، شناخت روشنی داشته باشند. وظیفه مهدهای کودک کمک به کودک برای درک احساسات، ایده ها، توانایی ها و شناخت خود است. او چگونگی اندیشیدن و نیز چگونگی دوست یابی، شراکت، رعایت نوبت، حرکت در محل و فضای محدود، کار گروهی، پیروی از برنامه های روزانه کلاس و تعامل با بزرگسالان خارج از محدوده خانوادگیش را می آموزد. تجربه اول و ابتدایی او از مدرسه باید احساس شور و اشتیاق، کنجکاوی و اعتماد به نفس نسبت به توانایی یادگیری را ایجاد کند. مرحله مهد کودک به منظور قرار دادن کودک در مسیر سریع موفقیت های تحصیلی طراحی نشده است، زیرا کودکی که در سنین بسیار پایین تحت آموزش رسمی دروس مختلف قرار داده شود، اغلب به اضطراب و نگرانی و دلزدگی از تحصیل دچار می شود.

 

کلاس و برنامه تحصیلی مهد کودک

کودکان خردسال با انجام دادن کارها آموزش می بینند. آنها به فشار دادن خمیر، بالا رفتن از سرسره، ریختن چسب روی دست هایشان و به پا کردن کفش های پاشنه بلند نیاز دارند. آنها به محیطی برانگیزنده ولی نه آشفته و بی سروسامان؛ چالش برانگیز و در عین حال پرورش دهنده، آزاد ولی امن، نیاز دارند.

در کلاس های مهد کودک، فعالیت ها معمولاً به چند زمینه جالب توجه ولی متفاوت تقسیم می شوند: بازی با مکعب ها، پوشیدن لباس و خود را آراستن، کشیدن نقاشی و درست کردن کاردستی، خواندن کتاب، بازی و درست کردن پازل. دامنه فعالیت ها باید در حدی باشد که کودکان با توانایی های مختلف و دامنه های توجه متفاوت، از آنها لذت ببرند. کودکان ضمن مشارکت در این فعالیت ها، می آموزند که چگونه ابراز عقیده کنند، بر محیط اطرافشان اثر بگذارند و انتخاب کننده باشند. پوشیدن لباس و آراستن خود فرصتی برای پیشرفت زبان و نیروی تخیل در اختیار کودک می گذارد. کودک با پوشیدن لباس های بزرگسالان، خود را در نقش یک بزرگ تر می بیند. ساختن کاردستی و نقاشی کردن به کودک اجازه می دهند روابط بین اشیاء را به نمایش بگذارد. به این منظور، اوست که درباره رنگ های مورد استفاده و محل قرار گرفتن آنها روی صفحه کاغذ تصمیم می گیرد. رقصیدن، اطلاعاتی درباره فضای اطراف، شکل، تعادل و توالی حرکات به کودک می دهد. با استفاده از مکعب ها، میخ های چوبی مخصوص بازی، ابزارآلات کودکانه و پازل ها، مهارت های حرکتی ظریف در کودک پیشرفت می کنند. کودک از طریق موسیقی می تواند مهارت های زبانی ساختن آهنگ ها و اشعار جدید و درک فرهنگ های دیگر را در خود تقویت نماید.

 

برنامه روزانه مهد کودک

نگاهی به برنامه روزانه، اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار می دهد. آیا بین فعالیت های آرام و کارهای فعال، کارهای انفرادی و کارهای گروهی، موارد اجباری و موارد انتخاب آزاد، فعالیت های فضای بسته کلاس ها و بازی های فضای باز و نیز فعالیت های جدید و برنامه های آشنای روزمره تعادلی وجود دارد؟ زمان این فعالیت ها چقدر است؟ آیا زمان کافی برای اتمام پروژه ها در نظر گرفته می شود؟ آیا فرصتی برای جمع و جور کردن کلاس، بعد از پایان کار در نظر گرفته می شود؟ فاصله بین دوره های فعالیت ها چگونه اداره می شود؟ آیا برای کودکانی که کارشان را معمولا سریع تر از دیگران به پایان می رسانند، سرگرمی یا کار دیگری در نظر گرفته شده است؟ آیا در طول سال تحصیلی برنامه های ویژه ای تدارک دیده شده است؟ مثلا گردش یا پیاده روی در محله و محیط اطراف یا یک برنامه آشپزی ساده می تواند موجب شادی کودکان و دمیدن روح جدیدی در برنامه روزانه شان باشد.

حضور در کلاس می تواند به والدین کمک کند که تصمیم بهتری بگیرند. دقت به حالات و روحیات کودک هنگام رساندن او به مهدی می تواند کاملا آشکار کننده و افشا کننده باشد. آیا مربی با خوشرویی به کودکان خوش آمد می گوید؟ آیا کودکان دارای برنامه روزانه ای هستند که آن را درک و دنبال کنند؟ مربی به چه روشی والدین را از مسائل و امور آگاه می کند؟ مربی با کودکانی که به راحتی از پدر و مادرشان جدا نمی شوند چگونه برخورد می کند؟

فعالیت های انجام شده در کلاس را مشاهده و بررسی کنید. آیا تمام کودکان سرگرم کار و فعالیت می شوند یا عده ای بدون هدف در کلاس قدم می زنند؟ آیا به کودکان خوش میگذرد و سرگرم هستند؟ آیا کودکان با یکدیگر تعامل دارند؟ واکنش مربی به کار کودکان چگونه است؟

محیط فیزیکی مهد و کلاس باید از دیدگاه کودک مورد ارزیابی قرار گیرد. آیا کلاس به اندازه کافی جالب توجه است؟ آیا مواد و لوازم مورد استفاده در کلاس، در سطح دید کودک هستند؟ آیا تزئینات کلاس در معرض دید و تماشای کودک قرار دارند؟ آیا به تعداد کافی اسباب بازی جالب توجه وجود دارد؟ آیا کلاس به گونه ای است که آموزگار می تواند تمام کودکان را بیند؟

 

 

ایمنی محیط مهد نیز یک جنبه مهم و حیاتی آن است. در کلاس باید دستگاه تشخیص دود و آژیر خطر آتش سوزی تعبیه شده باشد. مواد و محلولها و مایعات نظافتی، بهداشتی در محلی دور از دسترس کودکان نگهداری شوند. سطوح مخصوص ایمنی زیر و اطراف لوازم بازی در محوطه و حیاط ساختمان مورد استفاده قرار گرفته باشد. شماره تلفنهای اضطراری باید در کنار تلفن نصب شده باشند. از کارمندان و کارکنان مرکز در مورد واکنش و برنامه ریزی آنها به هنگام حوادث اضطراری اطلاعاتی بخواهید. داشتن طرح و نقشه ای شفاف و واضح، نشانگر مدیریت شایسته و اداره مناسب مهد و مدرسه است.

 

کارکنان مهد کودک

روابط کودک با کارکنان مهد کودک، نقش مهمی در رضایت او از مهد کودک دارد. وجود یک مربی اصلی و یک دستیار برای هر ۱۶ کودک، نسبتی ایده آل برای کودکان است. سابقه کار مربی را در آن مرکز جویا شوید. تغییر و جابه جایی زیاد کارکنان و کارمندان، ممکن است نشانه ای از مشکلات داخلی مدیریتی مهدکودک باشد.

نکته دیگر، تحقیق درباره چگونگی تبادل نظر و تعامل مربیان با والدین است. آیا نشست هایی برگزار می شود یا خبرنامه هایی برای خانواده ارسال می گردد؟ آیا صبح ها، هنگام رساندن کودک به مهد و بعدازظهرها هنگام برگرداندن او به منزل، مربی برای صحبتی غیررسمی در دسترس هست؟ آیا تلفنی می توان به مربی دسترسی پیدا کرد؟ آیا کارکنان و مربیان به داشتن اطلاعاتی درباره محیط زندگی کودک علاقه مند به نظر می رسند؟ آیا مربی، والدین را به شرکت در فعالیت های کلاسی تشویق و ترغیب می کند؟ آیا والدین مجاز به بازدید از کلاس بدون اطلاع و وقت قبلی هستند؟

والدین باید از روش های انضباطی مرکز نیز مطلع شوند. نحوه آموزش دادن و تربیت کودکان چگونه است. آیا بر سر آنها فریاد می کشند و آنها را تنبیه می کنند؟ کارکنان مرکز، با کودکان مزاحم و مخل برنامه ها و آسایش سایر کودکان چگونه برخورد می کنند؟

 

 

 

هماهنگی مناسب ساختمان خوب، امکانات عالی و کارکنان و مربیان درجه یک تنها نکاتی نیستند که برای انتخاب مهد برای کودک باید در نظر گرفته شوند. بین شخصیت کودک و شخصیت مهد کودک باید هماهنگی و همخوانی مناسبی وجود داشته باشد. کودک فعال به محلی برای فعالیت حرکتی عضلات بزرگ نیاز دارد. برای کودکی که زود خسته می شود، گوشه ای آرام و ساکت لازم است. کودکی که دیر انس می گیرد، ممکن است برای هماهنگ شدن با سایر کودکان و برنامه های کلاس به یکی دو هفته حضور والدین در کنار خود نیاز داشته باشد. ممکن است کودکی در محیطی سازماندهی شده، بهتر پیشرفت کند، در حالی که کودک دیگری با موقعیت های انعطاف پذیرتر، بهتر کنار بیاید.

تجربه اولیه کودک در مهد و مراکز پیش دبستانی، چگونگی آینده تحصیلی او را مشخص می کند. توجه به آنچه در این مقاله گفته شد، تضمینی برای هماهنگی خوب و مناسب بین دانش آموز و مدرسه خواهد بود.

تماس با ما

0%
0%

0% تخفیف ویژه

 

مسئولیت محتوای درج شده در این صفحه بر عهده آگهی دهنده است و سامانه 24D هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.